تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/08/19 - 10:20
کد خبر: 334384

در میزگرد «استکبار ستیزی» مطرح شد؛

دستیار: خودباختگی برخی مسئولین نسبت به غرب مفهوم استکبارستیزی را تغییر می‌دهد/ جلالی: شعار استکبارستیزی سرمیدهند اما در عمل دلشان با غرب است

دستیار: خودباختگی برخی مسئولین نسبت به غرب مفهوم استکبارستیزی را تغییر می‌دهد/ جلالی: شعار استکبارستیزی سرمیدهند اما در عمل دلشان با غرب است

ما اعتقاد داریم یک جریان «ما نمی‌توانیم» در بدنه جریان سیاسی کشور سود و منافع خود را در کمتر کردن ضدیت با استکبار می‌بیند اینها fatf و برجام و کرسنت را ارائه می‌دهند و می‌گویند حتماً باید توتال به ایران بیاید تا بتوانیم پالایشگاه‌ها را راه بیندازیم، این افراد هستند که دچار افول شده اند نه مردم ونه دانشجویان.

 به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از موضوعات مهم در چند سال اخیر بحث رابطه با ایالات متحده و نقش برجام بوده است در چهلمین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی به مناسب روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گفتگویی با دبیران سیاسی تشکل های دانشجویی داشته ایم که به بررسی نقش جنبش دانشجویی در حفظ منافع انقلاب دوم در طی این چهل سال پرداخته شد و همینطور از پیشرفت انقلاب نسبت به سالهای گذشته یادکرد اند.

با توجه به اینکه تسخیر لانه جاسوسی با یک سری نقاط قوت برای انقلاب اسلامی به همراه بود و این نقاط قوت همچنان پابرجا است؟
حمزه دستیار، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: مردم همچنان استکبار ستیز هستند دانشجویان هم همینطور شما در سالروز ۱۳ آبان برنامه دانشگاه‌ها را دنبال کنید می‌بینید که برای روشنگری چه میزان در دانشگاه برنامه‌های مختلف توسط تشکل‌های دانشجویی برگزار می‌شود و یا حضور مردم درراهپیمایی های ۱۳ آبان در سراسر کشور را دنبال کنید و حضور مردم در حمایت از جمهوری اسلامی در ۲۲ بهمن و شعارهایی که سر می‌دهند و رفتار مردم همگی نشان از مبارزه با استکبار دارد و این راه تداوم دارد.

دستیار ادامه داد: ما اعتقاد داریم یک جریان «ما نمی‌توانیم» در بدنه جریان سیاسی کشور سود و منافع خود را در کمتر کردن ضدیت با استکبار می‌بیند اینها fatf و برجام و کرسنت را ارائه می‌دهند و می‌گویند حتماً باید توتال به ایران بیاید تا بتوانیم پالایشگاه‌ها را راه بیندازیم، این افراد هستند که دچار افول شده اند نه مردم ونه دانشجویان.

راهکار مقابله با جریان ما نمیتوانیم چیست؟
دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: راهکار ما جوانگرایی با بازگشت به رویش ها و جوانان پرشور است که میتوانند با تکیه بر توان داخلی، کشور را به  پیشرفت برسانند کسانی که گفتمان مقاومت را باور دارند و به توان داخلی تکیه می‌کنند نبایدکنار زده شوند، باید انقلابی در سپردن مسئولیت ها به جوان‌ها صورت بگیرد.

او ادامه داد: در رابطه با ۱۳ آبان حضرت امام خمینی (ره) که از آن به عنوان انقلاب دوم یاد می‌کنند این انقلاب بر پایه جوانان شکل گرفته است ولی نباید جوان‌ها به واسطه سهم‌خواهی و آقازاده پروری و به واسطه احزاب به قدرت برسند بلکه به واسطه انقلابیگری و کسانی که زحمت برای انقلاب زحمت کشیده اند و کارنامه مثبتی دارد وارد کار شوند.

ایا جنبش دانشجویی و جوانان انقلابی در مبارزه با امپریالیسم پیشرفت کرده‌اند؟
دستیار گفت: حضور میلیونی کسانی که منافعشان با استکبار وابسته نیست در مراسمات مذهبی مثل اربعین حسینی، راهپیمایی ها 22بهمن و ... نشان می دهد جوانان انقلابی در پیشبرد اهداف خود موفق بوده اند و آنهایی که از انقلاب دست کشیده اند در اقلیت قرار دارد زمانی که رئیس جمهور کشور دلیل ناکارآمدی خود را نوشتن شعار مرگ بر اسرائیل روی موشک‌های اعلام می‌کند این به طور خواسته یا ناخواسته از طرف مسئولین فضای اجتماعی را به نفع استکبار و غرب تغییر میدهد، خود جوانان با آگاهی بخشی می توانند فضای اجتماعی را تغییر دهند و در انتخابات ۹۶ عدم آگاهی مردم نسبت به خیلی از مسائل مردم را به این انتخاب کشاند، البته جامعه دانشجویی می تواند از طریق روشنگری و مطالبه از مسئولین فضای اجتماعی را تغییر دهد.

جریانی برای از بین بردن منافع انقلاب دوم از ذهنیت جوان‌ها از طریق رسانه‌هاکارهای مختلفی انجام دادند آیا موفق بودند آن را تغییر دهند؟
رضا قلعه نویی دبیر سیاسی و نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت: با بررسی سیاست خارجی کشور و فرهنگ سیاسی که از انقلاب اسلامی تا کنون به کارگرفته شده است، مشاهده می کنیم که ماهیت استکبارستیزی داشته و درتغییر نظم جهانی؛ انقلاب اسلامی فرهنگ ضد امپریالیستی را پیاده کرده است. این فرهنگ و رفتار سیاسی در آن مقطع جمهوری اسلامی را شکل داده و این در حرکت تسخیر لانه جاسوسی و مبارزه با استکبار جهانی نمود پیدا کرده است اما بخشی از اهمیت این ماجرا به علت عملکرد ضعیف برخی از مسئولین از بین رفته است. مسئله انجاست که خودباختگی برخی مسئولین نسبت به غرب مفهوم استکبارستیزی را تغییر می‌دهد و عده ای تمایل دارند تا فرهنگ استکبار ستیزی را از حافظه تاریخی مردم پاک کنند و از این حرکت انقلابی را به عنوان لکه ننگ جنبش دانشجویی یاد می کنند که بسی جای تاسف دارد.

گفتمان سازش؛ آمریکا را به آمریکای خوب و بد تقسیم بندی می کند آیا دوگانه سازی را قبول دارید؟؟
قلعه نویی ادامه داد: چهره آمریکا یک چهره بدون روتوش است که همواره در جهان به جنگ و مداخلات در ساختار سیاسی کشور ها پرداخته است به خصوص که در کشورهای جمهوری شوروی سابق انقلاب های مخملی مانند گرجستان به سرکردگی آمریکا ایجاد شد.

آیا این دوگانگی در فضای اجتماعی‌ به نفع کشور است؟
او ادامه داد: خیر؛ منفعت ایجاد این دوگانگی برای برخی از مسئولین است و برای کشور هیچ سودی ندارد آنها می‌خواهند از این دوگانگی منافع حزبی و سیاسی خود را برداشت کنند. جنبش دانشجویی برای برطرف کردن این دوگانگی ها در فضای اجتماعی همواره عدالت خواهی و استکبارستیزی و مطالبه صحیح و دقیق و آرمان ها را با تلاش های خود قرار داده است. امروز مطالعه دقیق سیاست‌های خارجه آمریکا و بحث استکبار و نشان دادن چهره واقعی آمریکا به عامه مردم یکی از رسالت های جنبش دانشجویی است.

شعار استکبارستیزی سرمیدهند اما در عمل دلشان با غرب است
جلالی عضو شورای جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: آمریکا را متجاوز به حقوق مردم می دانیم و اگرمصادیق آن را در داخل کشور نفهمیم دچار خطا محاسباتی خواهیم شد. هرچه از ابتدای انقلاب فاصله می‌گیریم امکان نزدیک شدن برخی مسئولین به مختصات استکبار که به حقوق مردم تجاوز میکند می رسیم، یعنی شعار استکبارستیزی سرمیدهند اما در عمل دلشان با غرب است و از محتوای خالی شده است. اگر شعارآمریکاستیزی در عمل مسئولین نباشد ممکن است آمریکای سیار در کنار ما در تظاهرات باشد و علیه استکبار شعار بدهد ولی در عمل مقابل آمریکا نباشد و ما از این غافل باشیم.

جلالی افزود: رفتار برخی از مسئولین باعث می شود که بدفهمی از مفهوم استکبار ستیزی در بین آحاد مردم شکل گیرد و در رابطه با مبارزه با استکبار اگر بخواهیم یک آسیب شناسی را انجام دهید دو نکته وجود دارد: اشکال اول به گفتمان استکبار ستیزی است و عدم جامعیت گفتمان استکبارستیزی حتی بر سر مسائل منافع ملی، دوم اینکه مبارزه با آمریکا بعضا برای برخی مسئولین عامل توجیه وضع فعلی کشور است ناکارآمدی خودشان را به استکبارستیز بودن مردم مرتبط می‌کنند.

برخی عنوان می‌کردند با برجام مفهوم استکبارستیزی از بین خواهد رفت و دیگر استکبارستیزی معنا نخواهد داشت آیا همچنین نکته قابل ملاحظه است؟
عضو شورای جنبش عدالت خواه دانشجویی ادامه داد: کارنامه آمریکا بعد از برجام روبروی ما است، اوباما بعد از برجام گفت اگر می توانستم تمام پیچ مهره های تاسیسات هسته‌ای ایران را باز می کردیم این نشان میدهد آنها از ماهیت استکباری خود دست برنمی‌دارد اینکه تصور کنیم با برجام آنها روحیه استکبارستیزی خود را کنار می‌گذارند تصور غلطی بود آنها حتی به هسته‌ای موشکی و مسائل منطقه ای هم اکتفا نمی‌کنند. عده ای کاسب در داخل کشور برای مذاکره با آمریکا وجود دارد عده‌ای به دنبال پمپاژ امید از طریق مذاکره با آمریکا هستند و منتظر انتخابات بعدی آمریکا نشسته اند، اگر ما عقب نشینی کنیم باید منتظر جلو آمدن آمریکا باشیم.

مسئله اف ای تی اف در چه پازلی برای وزارت خزانه داری آمریکا تعریف می شود؟
دستیار گفت: FATF ادامه مسیر هموارسازی حضور آمریکا در داخل کشور بعد از طرح برجام است. آنها از طریق fatf به دنبال ساماندهی تحریم‌ها هستند و از طریق رسانه‌ها و تحریم ها به حکومت و مردم فشار می‌آورد و از طرفی در داخل کشور برخی می‌گویند اگر می‌خواهید مسائل اقتصادی حل شود باید fatf را قبول و اجراکنید در واقع با اجرای این کنوانسیون ها شفافیت مالی ایجاد می‌کنیم و این شفافیت مالی به آنها کمک می‌کند که نقاط حساس و در مبادلات مالی خارج از تحریم‌ها که انجام می‌شود، برای غرب شناسایی شود و از این نقاط حساس  میتوانند تحریم ها را به صورت نقطه ای هدایت کنند و این باعث قفل شدن فضای اقتصادی کشورخواهد شد.

او ادامه داد: ما اعتقاد داریم که برجام یک سودی برای جمهوری اسلامی ایران داشت، چندین سال گفتیم¬ که آمریکا شیطان بزرگ است، انها خائن هستند  و حقوق بین الملل و حقوق بشر را رعایت نمی کند ولی با همه اینها صحبت ها با روی کار آمدن دولت غرب گرا که تمایل به آمریکا داشت صحبت از آمریکای خوب پیش آمد، اما برجام چهره واقعی آمریکا را نشان داد که چه اوباما باشد چه ترامپ تحریم ها ادامه دارد.

دستیار افزود: غرب گرایی این دولت جلوتر از دولت بازرگان بود وقتی با آمریکا روبرو شدیم بیشترین امتیازها را دادند و مطالبات را اول اجرا کردند ولی باز می بینیم که آمریکایی‌ها با همین دولت نمی سازد و از برجام خارج می‌شود و حتی در خود دولت اوباما تحریم هایی را بعد از تصویب برجام داشتیم. مسئولینی که فرزندان انها در امریکا زندگی میکند چطور میتواند جلوی امریکا بایستد؟!!

او گفت: امریکایی ها  در سال ۵۸ از ایران خارج شدند ودر سال ۹۸ از منطقه خاورمیانه و به همان میزان که جریان انقلاب بتواند با زبان اجتماعی حرف بزند می‌تواند در پیشبرد اهداف خود موفق باشد و در نشان دادن چهره واقعی آمریکا موفق در عمل کند ما تجربه های مانند کودتای ۲۸ مرداد، تسخیر لانه جاسوسی،ب رجام را داریم و مردم از این وقایع درس های بزرگی باید بگیرند و این بستگی به روشنگری دانشجویان دارد.

دانشور خدابنده لو، دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت گفت: در بررسی نقش جنبش دانشجویی در ۱۳ آبان باید به سه رویداد مهم تاریخی اشاره کنیم که به هم پیوسته هستند، تبعید امام خمینی، شهادت مظلومانه جمعی از دانش آموزان و تسخیر لانه جاسوسی که به عنوان روز جوان انقلابی و انقلاب دوم حضرت امام از آن یاد کرده است.

خدابنده لو افزود: در مقایسه انقلاب اول و انقلاب دوم باید گفت در انقلاب اسلامی سال 1357منجر به بیرون رانده شدن عوامل استکبار شد و در انقلاب دوم یعنی پس از تسخیر لانه جاسوسی خود استکبار از کشور خارج شد و سرآغاز جدید برای جنبش دانشجویی بود. زیرا علاوه بر آرمان‌خواهی؛ دانشجویان وارد حوزه‌های عملیاتی شدند پس در این روز باید در تبیین ماهیت استکبار بیشتر و بیشتر کار کنیم به دنبال این هستیم که  استکبار را در دانشگاه ها نقش استکبار را بیشتر تبیین کنیم.

او افزود: نقاط قوت دستاوردهای حوزه استکبارستیزی دو دسته‌اند دسته اول حوزه ای و دسته دوم گفتمانی دسته بندی میکنیم: چالش ۴۰ ساله انقلاب اسلامی با آمریکا و مواجهه‌ی آن به ما نشان می دهد که آمریکا رو به رو رو به افول است و گسترش استکبارستیزی در منطقه و جهان شاهد هستیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
نقض حقوق زنان در آمریکا اسناد بسیاری دارد
تشدید بارش احتمال وقوع سیلاب در این ۱۰ استان
همه زنان بعد از ۴۰ سالگی به ماموگرافی نیاز دارند
فیلم/جزئیات حکم تتلو اعلام شد!‌
کدام خانه ها مشمول مالیات برخانه خالی می شوند
چه صیغه ای است هر که بیشتر خورده و برده، طلبکارتر است؟!
فواد ایزدی از بمباران منزل همسر مرحوم طالب زاده در لبنان خبر داد
فیلم/این بار زائران به کمک خادمان حرم امام رضا آمدند
نمایندگی ایران مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را تایید کرد
دستور رئیسی برای حمایت از فعالین فضای مجازی
احتمال حمله تروریستی جشنواره کن را مختل کرد
بونجاح و پرسپولیس؛ شایعه یا واقعیت؟!
قانونی که دل زوج های جوان را شاد و مسؤولان را سربلند کرد
رئیسی قهرمانی تیم ملی تکواندو را تبریک گفت
متکی: آقایان عزیزی و ذوالنور گزینه‌های امنا و صبح ایران برای ریاست مجلس نیستند
برنامه‌ریزی برای احداث ۶۶ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی
توزیع ۱۵۰ هزار جلد کتاب در پادگان‌های نیروی زمینی ارتش در سال ۱۴۰۲
مسئول اسرائیلی: آمریکا به این نتیجه رسیده که حماس، حذف‌شدنی نیست
خانواده‌های اسرای صهیونیست: نتانیاهو باید فورا برکنار شود
تظاهرات گسترده معترضان علیه نتانیاهو در تل‌آویو
بازار ارز توافقی در مرکز مبادله ایران راه‌اندازی می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top